Batu

Sedang aku menulis, irama The Reason oleh Hoobastank bermain berulang kali. Seakan faham dengan situasi.
Mungkin hanya sebab aku yang pilih untuk mainkannya dalam mod ulangan.
Mungkin lagu ini menggambarkan perasaan.

Sedang aku menulis, kepulan asap memenuhi ruang udara. Tidak termasuk air kencing setan yang entah berapa banyak sudah aku teguk. Sedih. Marah. Sakit. Dengan harapan dapat memulihkan diri dan perasaan. Tiada perkataan boleh menggambarkan perasaan aku sekarang.

Sedang aku menulis, air mata aku berjurai jatuh sama seperti langit yang sedang menangis. Bila difikir-fikir, kenapa hidup aku jadi macam ni? Dulunya bahagia. Sekarang? I'm a fucked up.

Kau yang pernah bersama aku, maafkan aku. Mungkin aku bukan yang terbaik.
Tak. Bukan mungkin. Aku memang bukan yang terbaik.
Aku bukan yang terbaik untuk sesiapa.

Kau tahu? I'm broken inside. Hati aku — jatuh, berkecai seribu.

Aku sini sedang cuba keluar dari perang melankolia yang dicetus oleh pengalaman lampau aku — pengalaman yang gelap, hitam seperti malam pekat.
Kau kata kau faham?

Mungkin kefahaman kau berbeda dengan aku, jadi, kau pergi ke haluan mengikut arah kompas hati yang mati.

Mana pergi kau dan aku menentang dunia? Disaat dunia membenci, mencaci?
Betul apa dikatakan mereka — pengakhirannya selalu kita sendiri.

Tapi. Aku cuma butuh sebab dari kau. Kenapa hati kita yang sepatutnya menyatu tetapi akhirnya menjadi kaku?

Waima cinta kita sebelum ini jauh beda dengan cinta Mumtaz dan Shah Jahan. Romeo dan Julet.
Tapi. Cinta kita... Ah! Ada apa dengan cinta kita?

Lelaki semua pukimak! — kata hati yang sudah membatu.

.............................................................

Moga kau bahagia disana, sayang.
Kalau kau masih butuh aku, trust me;
aku akan selalu ada..